May 10, 2009

တိတၳိတဦး၏မွတ္တမ္း (နိဒါန္း)

အသက္တရာ မရွည္ေပမယ့္ အခက္တရာ ေပြႏိုင္ေသးတယ္...
သည့္ထက္မကရင္လည္း ေတြ႕ရမယ္ မေရႏိုင္ေတာ့ျပီပဲ...

ခင္ေမာင္တိုး၏ “အရြယ္လြန္ေရြ႕လ်ား” သီခ်င္းသံက သူ႕အခန္းထဲမွာ ခပ္တိုးတိုး လြင့္ပ်ံ႕ေန ေလသည္။ အပ်င္းေျပ ေတြ႕ရာ ေကာက္ဖတ္မိေသာ စာအုပ္ထဲသို႕ နစ္မ၀င္သြားႏိုင္ေသာ သူ႕စိတ္က သီခ်င္းသံဆီသို႕ ေရာက္သြားေလသည္။ ဘာအေၾကာင္းအရာမွန္း မသိေသာ သူ ဖတ္လက္စစာအုပ္ကို စားပြဲေပၚသို႕ ပစ္ခ် လိုက္ရင္း ခင္ေမာင္တိုး သီခ်င္းကို အာရံု စိုက္လိုက္ မိသည္။ သီခ်င္းကို နားေထာင္ ေနရင္းမွာပင္ သူ႕နားထဲမွာ သီခ်င္းသံကလည္း တိုးတိတ္ကာ ေပ်ာက္ဆံုး သြားေလသည္။ သူ႕အာရံုက သီခ်င္းသံမွာလည္း မရွိေတာ့ပါ။ သူ႕အာရံုက အေတြး တခုထဲသို႕ ေရာက္သြားေနေလသည္။ သို႕ေသာ္လည္း သူ ေတြးမိ ေနသည္က အခက္ တရာလည္း မဟုတ္ပါ။ အခက္အခဲေတြလည္း မဟုတ္ပါ။ သူကိုယ္တိုင္ ေသာ္၄င္း၊ သူ႕လို ထပ္တူ ယံုၾကည္ခ်က္ရွိေသာ သူ႕သူငယ္ခ်င္းမ်ား ေသာ္၄င္း ၾကံဳေတြ႕ခဲ့ရသည့္ အျဖစ္အပ်က္မ်ားကို ျပန္ေတြးေနမိျခင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။

--------------------------------------------------------------------

သူက သာမန္လူမ်ားႏွင့္ အနည္း ငယ္ ကြဲျပားျခားနားေနေလသည္။ ဆိုလိုသည္မွာ သာမန္ လူေတြလို သူ မၾကီးျပင္းခဲ့ရ။ လူတိုင္းနီးပါး မိဘ လက္ေပၚမွာ ၾကီးျပင္းလာၾကရသည့္ အခ်ိန္မွာ သူက အဖိုးအဖြားႏွင့္ ဦးေလး အေဒၚေတြ လက္မွာ ၾကီးျပင္းလာခဲ့ရေလသည္။ သာမန္ ကေလးမ်ား သားေခ်ာ့ေတး၊ အိပ္ယာ၀င္ ပံုျပင္မ်ားႏွင့္ အိပ္စက္သြားၾကခ်ိန္မွာ သူက အေဖႏွင့္ အေမ ဆိုေသာ စကား ႏွစ္လံုးကို တီးတိုး ရြတ္ဆိုရင္း အိပ္ေပ်ာ္ခဲ့ရဖူးသည္။ စာဖတ္တတ္ေသာ အရြယ္မွာ အျခားကေလးမ်ား ေဆာ့ကစား ေနခ်ိန္မွာ သူ႕အိမ္ရွိ ဘီရို ေလးလံုးစာ အျပည့္ရွိသည့္ စာအုပ္ပံုထဲ ေခါင္းထိုးထားခဲ့ေသာ သူသည္ သူငယ္ခ်င္း အေပါင္းအသင္းလည္း နည္းခဲ့ေလ သည္။ သူ႕ အတန္းထဲတြင္ အေကာင္ အေသးဆံုး ျဖစ္သေလာက္ အေမးအျမန္း အထူဆံုး ျဖစ္ေသာ သူ႕ကို အခ်ိဳ႕ ဆရာ ဆရာမမ်ားက ႏွစ္သက္ပံု မျပၾက။ သို႕ေသာ္လည္း သူ တက္ရ သမွ်ေသာ အတန္းတိုင္းတြင္ ေရွ႕ဆံုးခံုမွာ သူထိုင္ခြင့္ ရေနျခင္းကလည္း သူ႕ အရည္အခ်င္းကို ေဖာ္ျပေနျခင္းလည္း ျဖစ္ေလသည္။ သည္လိုႏွင့္ သူ စိတ္၀င္စားေသာ အရာရာတိုင္းကို အေသးစိတ္ ေလ့လာ စူးစမ္း တတ္ျပီး အေၾကာင္းအရာ အခ်က္အလက္ တခုခုကို သူကိုယ္တိုင္ စိတ္တိုင္းက်မွသာ လက္ခံခ်င္လာေသာ အေလ့အထ တခုက သူ႕မွာ စြဲကပ္လာေလ ေတာ့သည္။ သည္လိုႏွင့္ အသက္ ၁၈ ႏွစ္ ျပည့္ျပီးခ်ိန္မွာ သူသည္ လြတ္လပ္စြာ ေတြးေခၚသူ တေယာက္ ျဖစ္လာ ေလေတာ့သည္။ ထို႕အတူ သာမန္လူမ်ားႏွင့္ ဆန္႕က်င္ဖက္ သို႕လည္း အလိုအေလ်ာက္ ေရာက္သြားေလ ေတာ့သည္။ ဥပမာ- မိဘမ်ိဳးရိုးစဥ္ဆက္ တခုလံုး ကိုးကြယ္ ယံုၾကည္ခဲ့ေသာ ဗုဒၶဘာသာကို သူကိုယ္တိုင္ လံုးေစ့ပတ္ေစ့ နားမလည္ ႏိုင္ေသးေသာေၾကာင့္ သူ႕ကိုယ္သူ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ အျဖစ္မွ ႏႈတ္ထြက္ခဲ့ေလသည္။ သူ႕ ယံုၾကည္ခ်က္ကေတာ့ သူကိုယ္တိုင္ နားမလည္ႏိုင္ ေသးသည့့္ အရာတခုကို ဘာေၾကာင့္ ကိုယ့္ယံုၾကည္ခ်က္အျဖစ္ လက္ခံရမလဲ။ သည္လိုနွင့္ လူအခ်ိဳ႕က သူ႕ကို တိတၳိဟု ေခၚၾကေလသည္။ ထိုအခါ သူက - တိတၳိဆိုတာ ဘာလဲ ။ တိတၳိရဲ႕ အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆိုခ်က္ အတိုင္း ဆိုရင္ ပုပ္ရဟန္းမင္းၾကီးကို တိတၳိလို႕ ေခၚၾကမလား - ဟု ေမးခြန္း ျပန္ထုတ္ခဲ့ဖူးေလသည္။ သူ႕ အတြက္ေတာ့ အရာရာတိုင္းက ဂ်ီၾသေမၾတီမွ သီအိုရမ္ တပုဒ္လို အဆိုျပဳခ်က္ မွန္ကန္ေၾကာင္း သက္ေသျပစရာမ်ား လိုအပ္ေနေလ ေတာ့သည္။ သည္လိုႏွင့္ လူ႕ဂြစာ တေယာက္ အျဖစ္သို႕လည္း သူေရာက္ရွိ သြားေလေတာ့သည္။

--------------------------------------------------------------------

တေန႕တြင္ သူငယ္ခ်င္းမ်ားႏွင့္အတူ လဘက္ရည္ဆိုင္ ထိုင္ရင္း သူငယ္ခ်င္း တေယာက္ႏွင့္ အတူ ပါလာသည့္ လူ တေယာက္ႏွင့္ သူ ေတြ႕ေလသည္။ သည္လူကလည္း သူ႕လိုမ်ိဳး လူ႕ဂြစာ တေယာက္ ျဖစ္မည္။ သူေျပာသမွ် သည္လူကလည္း အခ်က္အလက္ေတြႏွင့္ ျပန္ျငင္းသည္။ သည္လူေျပာသမွ်ေတြကိုလည္း သူက အခ်က္အလက္ႏွင့္ ျပန္ျငင္းသည္။ သူတို႕ ႏွစ္ေယာက္ ေျပာေနသည္ကို နားၾကားပ်င္း ကပ္လာပံုရသည့္ ေဘးခံုမွ အဖိုးၾကီး တေယာက္က ၀င္ေျပာေလသည္ - သည္မွာ ငါ့တူတို႕ မင္းတို႕ ႏွစ္ေယာက္ဟာ စာေတြလည္း အေတာ္ ဖတ္ခဲ့ၾကပံုရပါတယ္။ ဉာဏ္လည္း အေတာ္ ေကာင္းၾကပံုရပါတယ္။ အဘ တခုေျပာမယ္။ အခု အဘ အသက္ ၈၀ နား နီးေနျပီ။ အေတြ႕အၾကံဳေတြ စံုခဲ့ျပီ။ အဲသည္ေတာ့ ဒီ အေတြ႕အၾကံဳေတြအရ အမွန္တရား ဆိုတာ ဘာလ ဲဆိုတာလည္း သိေနျပီ။ အခု မင္းတို႕ ျငင္းေနၾကသလိုမ်ိဳးနဲ႕ကေတာ့ အမွန္တရားဆိုတာ မင္းတို႕ ေတြ႕ၾကမွာ မဟုတ္ဘူး။ အမွန္တရားဆိုတာ အခ်က္အလက္ေတြအေပၚမွာ မူမတည္ ပါဘူး။ အမွန္တရားဟာ သူ႕ဘာသာသူ မွန္ေနတာပါပဲ။ မင္းတို႕ေတြ သက္ေသျပမွ မွန္တာ မဟုတ္ဘူး။ တခုပဲ ရွိတယ္။ မွန္တယ္ မမွန္ဘူးဆိုတာကို မင္းတို႕ကိုယ္တိုင္ ေတြ႕ၾကံဳတဲ့အခါမွပဲ သိလိမ့္မယ္။ ဒါက အဘကိုယ္ေတြ႕မို႕လို႕ ေျပာျပတာပါ။ လက္ခံတာ လက္မခံတာကေတာ့ မင္းတို႕ ႏွစ္ေယာက္ရဲ႕ အပိုင္းေပါ့။ - ေျပာရင္း ထိုင္ရာမွ ထထြက္သြားသည့္ သည္အဖိုးၾကီးကို သူတို႕ ႏွစ္ေယာက္ ဘာမွ် ျပန္ေျပာခြင့္ မရလိုက္ပါ။ အဖိုးအိုက သူတို႕ ႏွစ္ေယာက္ကို အႏိုင္ပိုင္းသြားျခင္းသာ ျဖစ္သည္ဟု သူခံစားေနမိေလသည္။

--------------------------------------------------------------------

သို႕ေသာ္လည္း အရာရာတိုင္းကို အခ်က္အလက္မ်ားႏွင့္သာ အမွန္တရား ျဖစ္သည္ မျဖစ္ သည္ဟု သူ တိုင္းတာ ႏိုင္ခဲ့ေသာ ေန႕ရက္မ်ားကို သူ ကိုယ္တိုင္ လက္လႊတ္ခဲ့ရေသာ အခ်ိန္ ကာလမ်ားက သူ႕ဘ၀ထဲမွာ ရွိလာခဲ့ပါ ေလေတာ့သည္။ သည္အခ်ိန္ကာလမ်ားက အဖိုးအို ေျပာခဲ့ေသာ အခ်ိန္ကာလမ်ားသာ ျဖစ္ပါသည္။ အခုေတာ့ သည္အခ်ိန္ကာလမ်ားတြင္ ျဖစ္ပ်က္ ခဲ့သည့္ သူ႕ အေတြ႕အၾကံဳမ်ားကို သည္ေနရာတြင္ သူက မွတ္တမ္းတင္ျခင္းမွ်သာ ျဖစ္ပါသည္။

ဤစာသည္ သူ တင္မည့္ မွတ္တမ္း၏ နိဒါန္းသာ ျဖစ္ပါေၾကာင္း။

(ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္)


18 comments:

Anonymous said...

မွတ္တမ္းရဲ ႔စာကိုယ္ ကို ေစာင္႔ေနမယ္ဗ်ဳိ ႔

Nge Naing said...

စိတ္၀င္စားတယ္ ကိုေအာင္သာငယ္။ ကိုေအာင္သာငယ္ ေျပာတဲ့သူက ကၽြန္မနဲ႔သိပ္ကိုတူတယ္။ ကၽြန္မလည္း ဘာသာေရးကို ကၽြန္မတို႔ ရြာကလူေတြ အယူသည္းလြန္းလို႔ မယံုးဘူး။ ကိုယ္ကိုယ္ကိုယ္ ဗုဒၶဘာ သာလို႔ ေျပာရမွာေတာင္ ခပ္ရွက္ရွက္ ျဖစ္ခဲ့ဖူးေသးတယ္။ ဒါေဗမယ့္ ေတာထဲ ေရာက္လာၿပီး ေရွ႔တန္းမဆင္းရခင္ ကၽြန္မတို႔ တပ္ရင္းက စာၾကည့္တိုက္မွာ ေဒါက္တာမင္းတင္မြန္ေရးတဲ့ ေရွးဘ၀ေနာက္ဘ၀နဲ႔ ဓမၼစရိယ ဦးေဌးလႈိင္ေရးတဲ့ ကံ၊ ကံ၏ အက်ိဳးဆိုတဲ့ စာအုပ္ႏွစ္အုပ္က ကၽြန္မကို ဗုဒၶဘာသာျဖစ္ေအာင္ တြန္းပို႔ေပးလိုက္ပါတယ္။ ဆက္ရန္ကို ေမွ်ာ္ေနပါတယ္။

sin dan lar said...

အစ္ကိုၾကီးေရ..... ညီမက
ဒိ႒ိ - သမၼာဒိ႒ိ... စသျဖင့္ (မွန္ကန္ေသာအျမင္လားမသိဘူး.. ျမန္မာလိုက)
တိတၳိ - တိတၳိ တကၠတြန္း ....စသျဖင့္..(လူကိုသံုးတယ္) မွတ္ထားမိလို႕.....။
သတ္ပံုကြဲျပီး အသံထြက္တူတဲ့ အဲဒီစကားလံုး ၂ လံုး မကြဲဘူးျဖစ္ေနတယ္။
ေသခ်ာမသိပဲ ထင္တာကိုေရးထားတာမို႔လို႔ ညီမ အမွတ္မွားေနရင္ ျပင္ေပးပါဦး....။

sin dan lar said...

စာကိုေသခ်ာဖတ္သြားပါတယ္....။
ဆက္ရန္ကိုလည္း စိတ္ဝင္စားပါတယ္...။
(ခုန ေျပာဖို႕ေမ့သြားလို႕ ျပန္လာေျပာတာ.. :P)

Ko Boyz said...

စာလံုးေပါင္းေလး လာေျပာေပးမလို႔ ဆင္ဆင္ ေျပာသြားတာန႔ဲ တိုးေနတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ ေျပာခ်င္တ့ဲ အတုိင္းပါပဲ။ တိတၳိ မွ အယူမွားသူေတြကို ေခၚတာပါ။ မုခ်ဒိဌ လား.... မုခ်ဒိဌိလား ဆင္ဆင္...။

ေအာင္သာငယ္ said...

ဒိ႒ိဆိုတာ ပါဠိလို ယံုၾကည္မႈလို႕ အဓိပၸါယ္ရပါတယ္။ ယံုၾကည္မႈ လြဲမွားေနတဲ့သူေတြကို မိစၦာဒိ႒ိလို႕ ေခၚပါတယ္။ ဗမာျပည္မွာေတာ့ အမ်ားစုက အဲသည္ အဓိပၸါယ္ေတြကို မသိေတာ့ပါဘူး။ စာလံုးေပါင္းေတြကိုေတာင္မွ ေတာ္ရံုလူေတြ သိေတာ့တာမွ မဟုတ္တာ။ အဓိပၸါယ္ဆိုတာ ေ၀လာေ၀းေပါ့။ သည္ေတာ့ တိတၳိနဲ႕ ဒိ႒ိ မတူမွန္း ဆင္ဆင္နဲ႕ ကိုဘိြဳင္းဇ္ကို ေျပာလိုက္ပါရဲ႕...

Ko Paw said...

ကုိေအာင္သာငယ္….

က်ေနာ္လည္း ဆင္ဒန္လား၊ ကုိဘြဳိင္းဇ္တုိ႔နဲ႔ ထပ္တူနီးပါး အျမင္တူပါတယ္။ ဒိ႒ိဆုိတာ “အျမင္၊ အယူ” ပါ။ မဂၢင္ရွစ္ပါးမွာ သမာဒိ႒ိ… ေကာင္းေသာအျမင္၊ မွန္ေသာအျမင္ ရွိရမယ္ ဆုိတာမ်ဳိးေပါ႔။ လြဲမွားတဲ့အျမင္ကုိေတာ့ မိစၦာဒိ႒ိေပါ႔။

အယူမွားတဲ့လူေတြကုိ “ဒိတ္ထိ” ဆုိတဲ့အသံထြက္နဲ႔ ေခၚဆုိေနၾကတဲ့ စကားလုံးဟာ စာလုံးေပါင္းအားျဖင့္ ဆင္ဒန္လားေျပာသလုိ “တိတၳိ” ျဖစ္ဖုိ႔သာ မ်ားပါတယ္။ “တိတၳိ” ဟု ေရးသားမွသာ မွန္ကန္မည္ဟု ထင္မိပါသည္။ (က်ေနာ့္အထင္မွ်သာ ျဖစ္ပါသည္။)

အယူလြဲမွားေသာ လူပုဂၢဳိလ္ကုိ “ဒိ႒ိ”ဟု ေရးသားျခင္းသည္ မွန္ကန္ပါသလား။ သိလုိပါသည္။

mama said...

နဲနဲေလာက္ အာေခ်ာင္ပါရေစ.. း)
ျမန္မာႏိုင္ငံပညာေရး၀န္ၾကီးဌာနရဲ႕ ျမန္မာ-အဂၤလိပ္ အဘိဓါန္နဲ႕ အဂၤလိပ္-ျမန္မာ အဘိဓါန္ရဲ႕ အလိုေတာ္အတိုင္း..စာအုပ္ထဲမွာသိဖူးတာေလး..
...
တိထၱိ = heretic = အမ်ားလက္ခံထားသည္ႏွင့္မတူ ကြဲျပာေးေသာ အယူအဆရွိသူ၊ အစဥ္အလာကိုမယုံၾကည္ေသာ အယူအဆရွိသူ
...
ဒိဌိ = 1.belief.2. Same as မိစၦာဒိဌိ.. တဲ့.
မိစၦာဒိဌိ = false belief; heresy တဲ့
....
ေဆြးေႏြးခ်င္သူေတြ ဆက္ေဆြးေႏြးပါေတာ့

Anonymous said...

ဦးဟုတ္စိန္ေရးတဲ့ ျမန္မာ-အဂၤလိပ္-ပါဠိ အဘိဓာန္ထဲမွာေတာ့ ဒီလိုေတြ႔တယ္။

ဒိ႒ိ = a view, philosphic standpoint, speculative theory,

မိစၦာအယူ = false view, မိစၦာ ဒိ႒ိ

တိတၳိ = an adherent of another sect, a sectarian, heretic

အယူလြဲမွားသူဆိုရင္ တိတၳိဆိုမွ မွန္မယ္။ (ထင္တာပဲ)

ေအာင္သာငယ္ said...

ကိုေပါ - ကိုေပါေျပာတာ မွန္ပါတယ္။ လူကို ေျပာရင္ တိတၳိပဲ ျဖစ္ရမွာပါ။ သည္အတြက္ ဆင္ဒန္ဒလားနဲ႕ ကိုဘိြဳင္းဇ္ကိုလည္း ေတာင္းပန္အပ္ပါတယ္။ အဲသည္အတြက္ အခု ေခါင္းစဥ္ကိုလည္း ျပန္ေျပာင္းထားပါတယ္။

sin dan lar said...

ဟမ္... အလကားေနရင္း ဘာျပဳလို႔
ေတာင္းပန္ေနတာတံုး အာကိုၾကီးရ...
ျပီးေတာ့ ဆင္ဒန္ဒလားတဲ့...
နာမည္ကို အသံထြက္ျပီးဆိုၾကည့္ပါဦး.... eeeeee

ေအာင္သာငယ္ said...

အာ.. စာလံုးေပါင္း မွားသြားတာပါ ငါ့ညီမရယ္ ... အႏူးအညြတ္ေတာင္းပန္ပါတယ္...

မယ္ကိုး said...

မွတ္တမး္ေလးက စိတ္ဝင္စားဖို ့ ေကာင္းတယ္ေနာ္။...comment ေတြေရာ...

Zephyr said...

လာဖတ္သြားပါတယ္ အကိုေရ ...

P.Ti said...

စေတာ့ၿပီးၿပီ.. စိတ္၀င္စားစရာ ... ျမန္ျမန္ဆက္ပါဗ်ိဳ႕...

Moe Cho Thinn said...

ဒီက ေစာင္႔ေနသူ..
:)

ေကာင္းကင္ကို said...

စာအုပ္ထဲမွာ ပါလုိ ့မဟုတ္ပဲ အဲဒီ့အဖိုးၾကီးေျပာသလို ကုိယ္ပုိင္ဥာဏ္နဲ ့တကယ္သိတဲ့အခ်ိန္ အထိ ေစာင့္ၾကတာေပါ့ အစ္ကုိရာ။ သက္ေသျပလုိ႕လည္း ့မရေသး ကုိယ္ကုိယ္တိုင္ ကုိယ္ပိုင္ဥာဏ္နဲ ့မသိေသးရင္ truth ဆိုရင္ေတာင္ potential truth ပဲလို ့ကၽြန္ေတာ္ေတာ့ ထင္တာပဲ။ လူအမ်ားစု ေဒါသတၾကီး အျငင္းပြြါးေနၾကတာလည္း သက္ေသလည္းျပလို ့မရေသး၊ ကုိယ္ပုိင္ဥာဏ္နဲ႕ ့လည္း ကုိယ္ကုိယ္တိုင္ မသိၾကေသးတဲ့ အရာေတြကုိ မ်က္ေစ့မွိတ္ ျငင္းေနၾကတာ မ်ားတာပဲ။
က်န္းမာ ေပ်ာ္ရႊင္ပါေစအစ္ကုိ း)

သက္ေဝ said...

အိုး... အို.... ဒီကေစာင့္ေနသူ...
(ခ်ိဳသင္းကို ဆက္လက္ ကူညီသီဆိုသည္...)